יום חמישי, 1 במאי 2014

שקר והונאה על סיור בפלסטינה של רילאנדי בשנים 1695 - 1696



הקדמה



בשנים האחרונות נפוץ ברשת מיתוס שקרי על חוקר א"י שפרסם ספר המתאר את הארץ בשנים 1695 - 1696. עפ"י אותה המצאה דמיונית מחבר הספר, אדריאן רילאנד, ביקר בארץ בשנים הללו כחלק משליחות מחקרית ותאר את ממצאיו בספרו שנכתב בשפה הלטינית. את ספרו Palaestina ex monumentis veteribus illustrata (פלשתינה, תאור לפי מסמכים עתיקים) הופץ תחת הכותרת "סיור בפלסטינה 1695". מי שהפיץ את הסיפור המצוץ מן האצבע הזה, סיור בפלסטינה, שנת 1695 הוא יהודי בשם אבי גולדרייך. העתונאי זאב גלילי ערך גם תחקיר משלו על הנושא והגיע לאותן מסקנות שאותן נציג בהמשך בעקבות תחקיר דומה ומפורט יותר. במאמרו של גלילי, הונאות ומתיחות באינטרנט - חוקר ארץ ישראל שלא ביקר בפלסטינה מספר גלילי שקיבל מגולדרייך ב-2004 מכתב לפיו גילה זה האחרון "בחנות ספרים עתיקים בבודפשט  ספר מופלא החושף את המצב בארץ במאה ה-17." מתוך ציטוט במכתבו נאמר:
הספר מתאר תמונת מצב של פלסטינה בין השנים 1695 עד 1705 הגיאוגרף תיעד עיר עיר, חורבה חורבה, הכל מבוסס על השמות שמצא  בתלמוד ובמשנה... כמעט ולא היו מוסלמים בארץ באותה עת. בשכם, היו רוב התושבים שומרונים. היו נוצרים, יהודים והמוסלמים היו מיעוט!!! הספר נרכש על ידי ומצוי ברשותי.כמובן שאין כל אקסמפלר נוסף."
האמנם? האם אכן "כמעט ולא היו מוסלמים בארץ באותה עת. והמוסלמים היו מיעוט!!!" האם הייתה תקופה בה היו יותר יהודים ממוסלמים? גלילי מספר שעל מנת לאשר את הטענה או להפריכה הוא פנה לידידו דן ירדני, אספן ומומחה לספרים עתיקים, שאותו הזכיר במאמר אחר המפה הגדולה של הארץ הריקה (מאמר אינפורמטיבי ביותר אך גלילי טועה ומטעה בטענתו שבסוף המאה ה-19 היו רק 100,000 ערבים בארץ). ירדני מספר שגולדייך רכש ספר שאיננו אכסמפלר יחיד וכי בעצמו רכש עותק. לטענתו לספר אין כל ערך הסטורי. הוא מסביר שמחבר הספר כתב עמודים שלמים על ארץ הקודש אך לא ביקר בה מעולם. זאת הייתה תופעה ידועה בתקופה ההיא. המפות של הארץ צוירו ע"י אמנים שמעולם לא דרכה רגליהם בארץ הקודש ונוספו פרטים מדמניונם כגון נהר בין הים התיכון לכינרת ומקור חדש לירדן בשם יור. בין התמימים שנפלו בפח היה עו"ד חיים יואבי רבינוביץ. עו"ד רבינוביץ פנה במכתב פומבי לרבים בשביל לתרגם את הספר שלכאורה מוכיח סופית את אי קיומו של עם פלסטיני. רבינוביץ סיפר מתוך ה"ממצא" שמחבר הספר נשלח לארת הקודש וסייר ב-2500 מקומות ותגליתו הייתה שבארץ שהו יהודים, שומרונים ונוצרים ומעט מאוד מוסלמים. לאחר מכן כבר החלו לגלגל אנשים מצגת באינטרנט ופתאום נתגלה כי ישנו עותק  באוניברסיטת חיפה. לפי דיווחם של חסידי ה"ספר" הארץ הייתה ריקה לגמרי מתושבים מוסלמים ורוב התושבים בערים היו יהודים ונוצרים. יתכן וחלקם לא התכוונו להוליך שולל ואף כוונתם הייתה טובה אבל חסידים אלה אינם אלא עדר של שוטים שאינם מתייחסים לעובדות ומפיצים את השקר כנראה בשביל תעמולה זולה כנגד פברוק ההסטוריה של ההסטוריונים החדשים והערבים. אף על פי שמדובר בהונאה, אין זה אומר שאכן התקיימה ישות פלסטינית בארץ וכי הארת הייתה מלאה ופורחת. 

אדריאן רילאנד

אדריאן רילאנד  (17 ביולי 1676 - 5 בפברואר 1718) (Adriaan Reland) היה מלומד הולנדי שעיסוקו היה בתחום הקרטוגרפיה, מזרחנות ופילולוגיה. מקום היוולדו היה בכפר ריפ במחוז צפון הולנד לכומר פרוטסטנטי. רילאנד מראשוני האירופאים שעסקו במזרחנות. ב-1701 התמנה לפרופ' לשפות המזרח באוניברסיטה של אוטרכט ומ-1713 לימד גם עברית. למרות עניינו הרב בגאוגרפיה רילאנד מעולם לא ערך מסע כלשהו מחוץ להולנד. את ספרו Palaestina ex monumentis veteribus פרסם ב-1714 שהיה סקירה ממצה של ארץ הקודש בתקופת המקרא בלבד על פי כתבים עתיקים, ובפרט נעזר בתלמוד. את הספר ניתן גם להוריד כקובץ PDF בלינקים:

תחקיר ניפוץ המיתוס המקיף


לפי טענת מפיץ הידיעה, אבי גולדרייך, אדריאן רילאנד:
  1. סייר בארץ ישראל מטעם שליחות אדקמית בשנת 1695.
  2. סקר כ-‏2,500 יישובים המוזכרים בתנ''ך או במשנה.
  3. הצליח לזהות את המקומות לפי זהותם במקורות הקדומים.
  4. מיפה את הארץ,
  5. ערך סקר ומפקד אוכלוסין בכל הארץ והוצגו דוגמאות לספירת אוכלוסיה בכמה ישובים.
על בסיס חמש נקודות אלה הוסקו המסקנות שלפיהן בסוף המאה ה-17:
  1. לאף יישוב בארץ לא היה שם מקור ערבי.
  2. בארץ הייתה שוממה ורוב תושביה התרכזו בערים.
  3. הספר מוכיח את הנרטיב הציוני ומפריך את הנרטיב הפלסטיני.
אומנם נכון שיש אמת היסטורית במסקנות הללו, אך לא ניתן להצדיקן על רקע "ממצאיו" של גולדרייך. ישנם ספרים מקצועיים אחרים של חוקרים רציניים מתקופות שונות כגון P.E.F שערכו מיפוי לכל אורך שנות ה-70 של המאה ה-19 ובכך הצדיקו את ההסטוריה הציונית, לפיה הארץ אכן הייתה שוממה ברובה. ישנם גם תצלומי אוויר מתחילת המאה ה-20 ובסוף מלחמת העולם הראשונה. לגבי ממצאים מסוג זה לא ניתן למצוא בספר המדובר. עפ"י שמו של הספר מדובר בתאור, מחקר של א"י עפ"י מסמכים עתיקים. מכאן, ספק אם רילאנד ביקר בארץ. ב-1695. יש לזכור כי מחבר הספר היה רק בן 19 באותה שנה, דבר המחזק את הספק בביקורו בארץ. החלק הראשון (עמ' 13) עוסק ב"שמות של א'י, מקומות, גבולות חלוקה, נהרות, הרים ושטחים". חלקו השני (עמ' 393) עוסק ב"מרחקים בין מקומות בא'י". חלקו השלישי של הספר (עמ' 513) עוסק בתאור "ערים, כפרים, ומקומות בא'י". באף אחד מהכותרות הללו אין זכר או רמז לדברי גולדרייך שכביכול קיימים ואם כן אז השאלה היא באיזה עמודים ניתן למצוא סקר או מפקד אוכלוסין? חיפוש נבון באמצעות האינדקס שבסוף הספר ובין דפיו לא מזכיר אף סימן בנוגע לנתוני אוכלוסין בארץ. מכאן שלטענה (5) לפיה רילאנד ערך  מפקד אוכלוסין הנה שקרית. כבר במבוא לספר (עמ' 3 - 10) נאמר שכל מה שניתן למצוא במפות מתבסס על כתביהם של אנשים כמו יוספוס פלביוס והירונימוס הקדוש (Eusebius Sophronius Hieronymus - Jerome) שביקר בארץ ואף חי בה משנת 388 - 420. רילאנד מסביר שהמפות איכותיות להבנת מיקום המקומות המדוברים נמצאים בא"י. למרות הכל מחבר הספר מציין שתיקן את מה שהיה באפשרותו אבל עדין ספק עד כמה נכונות הן. למעשה אין בספר שום אסמכתא לכך שרילאנד נשלח לסיור בארץ  או ביקר בה כפי שנאמר בטענה (1), לא נערך שום מפקד אוכלוסין וגלוי לעין העובדה שהספר לא מתאר את א"י במאות 17 או ה-18. מה שכן נמצא זה שהספק מנתח עובדות ונתונים מתקופה עתיקה בהרבה. בהחלט היה עיסוק בזיהוי שמות הישובים ומיקומם בארץ הקודש אך המיפוי שערך המחבר מבוסס על מקורות מתקופות קדומות יותר. בנוגע לדמוגרפיה בארץ ניתן למצוא נתונים ממחקרו של פרופ' רוברטו בקי בסוף המאה ה-17 היו 232 אלף תושבים ומתוכם 219 אלף מוסלמים לעומת 2,000 יהודים. זאת סתירה מוחלטת ל"ממצאיו" של גולדרייך. ואם ענייננו במיתוסים או שקרים והפרכתם, כדאי גם להעיר כי עלינו לחדול מהשימוש בתיאורו הלא אמין של מרק טוויין. עדותו איננה מחקרית ואל לנו להתבסס עליה. טוויין לא סייר לאורכה ורוחבה של הארץ, אלא הצטרף לטיול מאורגן נוצרי בארץ שהתמקד באתרי הקודש הנוצריים כגון: נצרת, הכינרת, ירושלים ובית לחם. זה האחרון לא ביקר באזור השרון, השפלה ומישור החוף. ניתן גם למצוא עדויות הסותרות את טענתו של טוויין, למשל ב-1852 כתב הסופר ביארד טיילור שעמק יזרעאל הוא "אחד המחוזות העשירים בעולם". אחד העם מתאר את הארץ ב-1891 וכותב:
  • "רגילים אנו להאמין בחו"ל, כי ארץ ישראל היא עתה כמעט כולה שוממה, מדבר לא זרוע, וכל הרוצה לקנות בה קרקעות יבוא ויקנה כחפץ לבו. אבל באמת אין הדבר כן. בכל הארץ קשה למצוא שדות-זרע אשר לא יזרעו; רק שדות-חול או הרי-אבן, שאינם ראויים אלא לנטיעות, וגם זה אחר עבודה רבה והוצאות גדולות לנקותם ולהכשירם לכך, - רק אלה אינם נעבדים, מפני שאין הערביים אוהבים לטרוח הרבה בהווה בשביל עתיד רחוק. ועל כן לא בכל יום אפשר למצוא אדמה טובה למקנה."
  • "רגילים אנו להאמין בחו"ל, כי הערביים הם כולם פראי מדבר, עם הדומה לחמור, ואינם רואים ואינם מבינים את הנעשה מסביב להם. אבל שגיאה גדולה היא. הערבי, ככל בני שם, הוא בעל שכל חד ומלא ערמה. כל ערי סוריא וארץ ישראל מלאים סוחרים ערביים, היודעים גם הם לנצל את ההמון..... אולם, אם תבוא עת אשר חיי בני עמנו בארץ ישראל יתפתחו כל כך, עד שידחקו מעט או הרבה רגלי עם הארץ, אז לא על נקלה יניח זה את מקומו..."
גורמים אנטי-ציוניים מסתמכים על עדותו של אחד העם כנגד העדות של מרק טוויין ועל מנת להכריע יש להפסיק את השימוש בתיאורו של טוויין אלא לעיין במפת א"י הגדולה אותה הציג זאב גלילי במאמרו המפה הגדולה של הארץ הריקה. כאמור אין להתייחס לנתונים הדמוגרפיים עליהם מסתמך גלילי ויש לראות את מה שמופיע בטבלה לעיל כמדויקת ונכונה. גם תצלומי אוויר של הארץ מתחילת המאה ה-10 ומסוף מלחמת העולם הראשונה מאוד תומכים בהיסטוריה הציונית. גם העיתונאי בן-דרור ימיני מציין במאמרו בנוגע למאמר של גלילי יום הנכבה וההונאה אומר גלילי שהמפה שעשתה לאורך כל שנות ה-70 של המאה ה-19 הנה "העדות הרצינית ביותר על מה שהיה לפני העלייה הראשונה היא עדות שנשכחה. אולי הושכחה." (בגרסה אחרת של המאמר באתרו של גלילי יום הנכבה וההונאה. הוא גם מציין בגרסה הראשונה ש"העדות הרצינית ביותר על מה שהיה לפני העלייה הראשונה היא עדות שמוכרת היטב לחוקרים בתחום, אך כמעט ואינה קיימת בשיח הציבורי." על מנת להחזיר את "העדות הרצינית ביותר" יש להפסיק להשכיחה ע"י הזכרת תיאורו הלא אמין של מרק טוויין ולהתחיל להשתמש בעובדה הזאת בשיח הציבורי. יש לזכור כי מרק טוויין מתאר את המציאות מנקודת מבט ספרותית וסובייקטיבית בניגוד לצוות החוקרים הבריטיים מארגון P.E.F שסקרו את הארץ בין השנים 1871 - 1878. גם את ספרה של ג'ואן פיטרס יש להחליף בספרו האמין יותר של אריה ל. אבנרי "ההתישבות היהודית וטענת הנישול (1878 - 1948)".

סיכום


רבות הן העדויות ההיסטוריות האקדמיות הרציניות אשר תומכות בהיסטוריה הציונית לפיה רוב הארץ הייתה שוממה. בכל פעם שאנו נתפסים למיתוס או לשקר שניתן להפרכה אנו לא רק מאבדים מאמינותנו אלא גם משכיחים הוכחות חותכות לטענתנו ולבעלותנו על הארץ.

3 תגובות:

  1. תשובות
    1. יש כתבות יותר מעניינות פה. כדאי מאוד להתעניין ולקרוא

      מחק
  2. אותי מעניין ההיסטוריה היהודית שלי על הארץ ולא היסטוריה של מאה או מאתיים שנים אחרונות שכל מי שרצה בא לכאן והשתקע בלי שאף אחד הפריע לו. בית שאן לדוגמא העיר אשר גדלתי בה מאז עלינו לארץ ב63 היו מבנים ערביים בני מאה או מאה וחמישים שנה אשר נבנו מאבני העיר הרומית הם ממש פירקו אבנים ממבנים ובנו לעצמם בתים שאז קראנו להם בתים ערבים. כל הבניה הערבית היית פרובזורית. מי הם היו אותם ערבים ומאיין באו למי הם שלמו מס. הכל היה הפקר וכל מי שרצה תפס בעלות.

    השבמחק